Biografie van Maurits Cornelis Escher

 

M.C. Escher is bekend geworden door zijn houtsneden houtgravures en lithografieën. Bij het maken van zijn kunstwerken gebruikte hij ook vaak wiskundige principes. Hierbij bedoelen we de hoek waarin je kijkt de zon op zijn kunstwerken schijnt en gezichtsbedrog. Door deze principes heeft hij talloze kunstwerken gemaakt zoals de Necker-kubus en de Penrose-driehoek.

 

Pas in de jaren vijftig van de vorige eeuw kreeg hij een bredere kring als erkend kunstenaar, vooral in de verenigde staten. Kristallografen en wiskundigen ontdekten in zijn werk symetrieën uit hun vakgebied. Zo werd hij niet langer alleen kunstenaar maar ook een wiskundige genoemd waardoor zijn populariteit alleen groter werd.

Escher werd geboren als zoon van een waterbouwkundig ingenieur George Arnold Escher, diens tweede vrouw was kunstenaar, toen Escher opgroeide werd hij geïnspireerd door de kunstwerken die deze vrouw maakte waardoor hij ook begon met tekenen en houtwerken. Van Jessurun de Mesquita erfde Escher een voorliefde voor houtsnede op langshout, maar later (vanaf 1931) gebruikt Escher ook houtgravure (op kopshout), omdat men hiermee gedetailleerder kan werken. Houtsnede zou echter voor Escher een veelgebruikte techniek blijven. In 1929 maakte Escher zijn eerste lithografie. Met lithografie kan men ook grijstinten gebruiken, maar het contrast is beperkt. In 1946 waagt Escher zich dan ook aan mezzotint, ook wel 'zwarte kunst' genoemd, omdat hiermee sterker contrast mogelijk is. Mezzotint vergde echter te veel geduld en Escher zou in totaal slechts zeven mezzotinten maken.

Escher bezat een grote technische vaardigheid. Een voorbeeld hiervan is de prent Draaikolken, waarin afbeeldingen van rode en groene vissen het vlak vullen. Beide kleuren werden afgedrukt met hetzelfde blok hout, maar bij het afdrukken van de ene kleur was het blok 180 graden gedraaid ten opzichte van de afdruk van de andere kleur. In het begin was techniek belangrijk voor Escher (en dat zou ook zo blijven), maar op een gegeven ogenblik was technische vaardigheid niet meer het hoofddoel. Escher wil dan de wonderlijke ideeën in zijn hoofd uitdrukken in prenten, en techniek was hiervoor slechts een middel.

   en 

(necker-kubus)         (penrose-driehoek)